Ha kerékpároztunk valaha, tudhatjuk, hogy van jól és rosszul beállított fék, aminek minden előnyét és hátrányát ismerjük.
Ugyanakkor sok dolog felett elsiklunk.
1, Megfelelő fékkar távolság. Egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora a kezünk, milyen hosszúak az ujjaink. Ennek a beállítása nagyon fontos, hiszen hosszabb túra alatt akár fájdalmaink is lehetnek.
2, Megfelelő fékkar. Nem mindegy, hogy milyen a fékünk. Ha Conti fékhez teszünk V-Fékhez való fékkart, nagyon nehéz lesz meghúzni.
3, Könnyen húzható/adagolható fékek. Nagyon balesetveszélyes, ha egy gyors szituációban nem tudunk megfelelő mértékben lassítani.
4, Megfelelő fékpofák. Itt is találhatóak a piacon ipari hulladékok. Nem szabad a legolcsóbbat választani. Sajnos sok fékpofa a napon hamar megkeményedik és semmit nem fog a felnin.
5, Jó állapotú bowden és bowdenház. Sajnos időnként kap párát és vizet, ezért hajlamos berohadni. Szintén a fék meghúzása blokkolódik, ha a bowden elszakad, fék nélkül maradunk.
6, Tiszta felni. Hiába jók a fék alkatrészei, ha mocsokban úszik a felni. Egyszerűen nem jön létre megfelelő tapadás, így lassítás sem.
7, Egyenes kerék. Időnként nem árt centírozni a kereket, mert vagy feleslegesen koptatjuk a fékpofát vagy túl nagy lesz a távolság a pofa és a felni között.
8, Időnként a fékpofát cserélni kell. A fékpofák belsejében fém található, ami egy elkopott pofa esetén nagyobb gondokat is okozhat. Nem tapad, karistoló hanga van és egy idő után körbe is vághatja a felnit, mint egy konzerves dobozt.
Sokan kérdezték már, hogy mi az ideális megoldás… A komplett fékrendszer cseréje nem olcsó, de megéri. Ami fontos: Fém fékkarok, jó állapotú fékbowdenház és fékbowden és egy középkategóriás fékpofa. A nagyon drága fékpofák inkább versenyzőknek való, lényegesen többször kell cserélni őket, mivel gyorsan kopnak.
Nem lenne jobb egy tárcsás fék a paripára? Nem feltétlenül. Egy gyenge minőségű tárcsás fék több gondot okoz, mint egy hasonló árú V-Fék. Arra találták ki, hogy aki sokat jár terepen vagy koszos úton, jobb hatásfokú fékkel tudjon menni ( nem tud annyi mocskot középen felvenni az útról ).